tisdag 16 april 2013

LCHF

Jag har fått förfrågningar om jag kan lägga ut några LCHF-recept här. Eftersom att jag själv är en sökare när det gäller vikt och olika typer av "livsstilar" som bantning så vackert kan kallas ibland så råkar jag ju faktiskt ha några sådana recept i bakfickan. Jag har med viss framgång "levt" LCHF under en period, men inte numera. Nu är jag mest...hopplös... Nåväl, här kommer min mammas goda LCHF-frallor:

Mammas LCHF-frallor
5-6 st
Ugn 200°

2 dl mandelmjöl
1 dl pofiber
1,5 msk fiberhusk
1 msk linfrö
2 msk skalade sesamfrön
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 ägg
2 dl crème fraiche
2 msk smält cocosfett (ej det i foliepaket)
1 ägg till pensling

Blanda de torra ingredienserna
Vispa ihop ägg, crème fraiche och fettet
Blanda sedan ihop allt till en smet
Låt stå 5 min
Forma försiktigt 5-6 bullar och lägg på bakpappersklädd plåt
Pensla bullarna med uppvispat ägg
Grädda mitt i ugnen ca 15-20 min

Enjoy!

Spännande...i morgon åker argfröken för att lära sig att flippa klassrum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar