måndag 1 april 2013

Annandagsbak

I dag är en sådan dag som jag önskar att det vräkte ner regn eller snö utanför fönstret. Sådana dagar älskar jag, för då kan jag vara inne med gott samvete. I dag är det strålande sol och en av de första vårdagarna...jag är inne ändå...med halvdåligt samvete
Jag älskar att baka, baka gör jag idag! Supergoda thékakor och smarrigt knäckiga ingefärsrutor.

Magdas brön´

ca 20 st
Ugn 225°

Ingredienser:
3+2 dl mjölk
1 dl linfrön
1 1/2 dl havregryn
1 pkt jäst
2 dl crème fraiche (lätt el vanlig)
1 tsk salt
3 msk ljus sirap
1 tsk bakpulver
10 dl vetemjöl

Koka en gröt av havregryn, linfrön och 3 dl mjölk. Låt svalna.
Smula ner jästen i en degbunke. Värm 2 dl mjölk fingervarmt och häll över jästen. Rör tills jästen löst sig.
Tillsätt "gröten" och resten av ingredienserna. Arbeta ihop degen.
Låt degen jäsa övertäckt i 40 min.
Kavla ut till en stor kaka som är ca 2 cm hög. Ta ut runda kakor med mått eller glas som är ca 8 cm i diameter. Lägg på plåt. Nagga bröden och låt dem jäsa 15 min.
Grädda mitt i ugnen ca 10 min. Låt svalna.

Under tiden bröden jäste slängde jag ihop en favoritkaka. Den här kakan varken ser eller låter mycket ut för världen, men jag lovar...

Ingefärsrutor

Ugn 175°

Ingredienser:
10 dl havregryn
5 dl vetemjöl
1 dl ljus sirap
5 dl socker
2 ägg
250 g smör
1 msk bakpulver
1 msk ingefära

Smält smöret i en stor gryta. Blanda i övriga ingredienser och rör ihop.
Bred ut smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna. Grädda ca 16 min. Kakan ska vara ljusbrun.
Ta ut den och skåra i rutor när den svalnat något. Kanterna är livsfarligt goda!




Ha en skön annandag och sug ut det sista ur ledigheten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar