söndag 14 april 2013

Hembakt är smaskens

Har till min förvåning upptäckt att det här blir mer av en bakblogg än stickblogg! Jaja, så får det väl bli då. Bakning är ju mitt andra maniska drag, som min omgivning uttrycker det...

I morgon är det min tur att ha med fika till arbetslaget. Då så, jag är så trött på dessa torra surdegslimpor och franskbröd som folk envisas med att bjuda på, som gör att man får sårskador i munnen, så nu kör vi hembakat istället.

Ett superbra recept som jag fått av min svärmor är Ann-Maries fullkornsbröd:

2 limpor:

1 l naturell yohgurt
50 g jäst
2 dl solrosfrö
2 dl linfrö
1 msk salt
10 dl grahamsmjöl
4 dl fint rågmjöl

ca 2 dl pumpakärnor 

Värm yoghurten tills den är fingervarm, blanda i jästen.
Rör tills jästen löst sig. 
Blanda i alla de andra torra ingredienserna FÖRUTOM pumpakärnorna.

Låt jäsa under plastfolie ca 30 min

Smörj två 11/2 litersformar. Häll hälften av pumpakärnorna i botten. 
Fördela degen i formarna och strö över resten av pumpakärnorna.
Tryck till dem med handen.

Ställ in formarna på galler längst ner i kall ugn. 
Sätt ugnen på 200° och grädda 60 min.
Täck därefter över formarna med ugnsfolie, sänk till 175° och grädda ytterligare 45 min.
Ta ut och låt svalna en stund innan du vänder på dem.


Jag tycker också om att få något sött till fikat så där på eftermiddagen när man är så där lagom trött och ska diskutera resultat av elevenkäter och liknande. I morgon ska de få något riktigt smarrigt, nämligen:

argfrökens falska toscatårta:

ugn 175°

150 g smör
1 dl mjölk
4 ägg
3 dl strösocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

glasyr:
150 g smör
2 dl socker
6 msk sirap
3 dl havregryn

Smält smöret och låt svalna.
Vispa ägg och socker pösigt.
Tillsätt resten av de torra ingredienserna, samt smöret och mjölken.
Häll smeten i en bakpappersklädd mindre långpanna.
Grädda mitt i ugnen i ca 20-25 min.

Blanda under tiden ingredienserna till glasyren i en tjockbottnad kastrull.
Värm under omrörning tills smöret smält och blandat sig väl med resten av ingredienserna, cirka 5-10 min. OBS! Ej kokas

Ta ut kakan ur ugnen, bred glasyren över.
Grädda ytterligare ca 10 min lite högre upp i ugnen.

Enjoy!

Vill också passa på att visa den bästa presenten jag någonsin fått (förutom en strykbräda av min käre farbror en gång i tiden). Min älskade Kitchen aid som jag fick av mina föräldrar förra året. Så himla bra och välanvänd!







4 kommentarer:

  1. Så kul att läsa din blogg! Fredagsfika på Ektorp är något jag fortfarande kan sakna. Kommer naturligtvis lägga till din blogg i min läslusts.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja vår fredagsfika går inte av för hackor, kom och hälsa på någon fredag vettja (om du har möjlighet).

      Radera
  2. Ja du argfröken, vi är glada att få ta del av dina underbara bakverk... ledsen om jag som inte lika kreativ i köket bjudit på förmånga surdegs bröd.... Tack för fikat de var gott och tack för du delar med dig.. solskenslady

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack Sara. Är bara lite trött på en viss tysk matkedjas "surdegsbröd".

      Radera