lördag 6 april 2013

Lagerkvist och saltängsbullar


Ångest, ångest är min arvedel,
min strupes sår,
mitt hjärtas skri i världen.
Nu styvnar löddrig sky
i nattens grova hand,
nu stiga skogarna
och stela höjder
så kargt mot himmelens
förkrympta valv.
Hur hårt är allt,
hur stelnat, svart och stilla!

Jag famlar kring i detta dunkla rum,
jag känner klippans vassa kant mot mina fingrar,
jag river mina uppåtsträckta händer
till blods mot molnens frusna trasor.

Ack, mina naglar sliter jag från fingrarna,
mina händer river jag såriga, ömma
mot berg och mörknad skog,
mot himlens svarta järn
och mot den kalla jorden!

Ångest, ångest är min arvedel,
min strupes sår,
mitt hjärtas skri i världen...

men det är väl bara att bita ihop och ställa in sig på att gå tillbaka till jobbet på måndag...jag älskar mitt jobb, men jag älskar ledighet mer!

I dag har jag slagit till och bakat saltängsbullar. Det är en bulle med blandning av sött och salt, måste upplevas.
Bullen har sitt ursprung i Norrköping, och när jag i yngre dagar jobbade på konditori var den här bullen en av storsäljarna.

 
Ugn 225°
Ingredienser:
5 dl vatten
200 g extrasalt smör
8 g salt
50 g jäst
2,5 dl vit sirap
16-17 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g extrasalt smör
1-1,5 dl socker
1-1,5 dl salt

Pensling:
75 g extrasalt smör
1 dl socker

Smör/margarin till att smörja plåten med.

Smält smöret och häll på vattnet, låt bli fingervarmt.
Smula jästen i bunke/matberedare. Häll över vätskan och lös upp jästen.
Blanda i de övriga ingredienserna. Arbete degen. Låt jäsa 30 min.
Kavla ut degen tunt, bred ut det rumsvarma smöret över degkakan, strö över sockret blandat med saltet.
Rulla ihop degen. Skär i 30 bitar. 

Lägg bitarna på plåten, dra lite i varje hörn så att de blir lite "fyrkantiga". Låt jäsa 20 min på plåten.
Pensla bullarna med smör och strö över socker.
Grädda ca 15-20 min.

När de kallnat skär man isär dem. Man kan, om man vill, pensla dem i smält smör och doppa i strösocker...samvetet får avgöra...
Enjoy!


Nu ska jag sätta mig i solstolen på altanen och njuta av en av mina nya böcker. Jag fick böcker i påskpresent av sambon. Han hade köpt böckerna om Dicte, den danska serien som går på TV, men jag kände att dem vill jag inte läsa utan hellre se på TV. Jag gick och bytte till några som jag gått och suktat efter länge...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar