fredag 29 mars 2013

argfröken vs Jesus

Låååångfredag...
Efter en låååång väntan med mycket vånda är min blogg ute till allmän beskådan. Kanske ingen bra liknelse med Jesus direkt, jag har absolut inte mått så dåligt som han förmodligen gjorde denna dag för runt 2000 år sedan, men ändå - för mig har dagen varit lång.
Hoppas att ni ska gilla att läsa det jag skriver om, för det gör ju jag.

Idag kan jag bjuda på ett underbart recept som går lätt och snabbt att göra. Bra för er som är hembjudna till någon i påsk och slipper fundera över vilken råtråkig blomkruka med påskliljor och kycklingar ni ska köpa i sista minuten.



Knäckesticks

Ugn 150°

2 dl kokhett vatten
1 dl solroskärnor
2 dl majsmjöl
1 dl sesamfrön
1/2 dl linfrön
1/2 dl rapsolja

Blanda ihop allt i en bunke. Det ska vara lite som havregrynsgröt.
Häll upp det på en bakpappersklädd plåt. Använd gärna en plastpåse som handske för att platta ut degen. Lägg över ett bakplåtspapper ovanpå och kavla ut degen så att den blir tunn, den ska täcka plåten. Strö över rikligt med flingsalt.
In i ugnen i 50 minuter. Efter 50 minuter stänger du av värmen men låter plåten stå kvar, gärna till dagen efter.
Bryt i stycken. Jag lovar, det är underbart gott.

Själv ska jag ge bort sådana i "gåbortpresent" inslagna i cellofan med ett fint snöre runt.

Glad Påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar